zondag 24 februari 2013

Overpeinzen

Schilderij: Caroline van de Vate
 
 
 
Uw woord is een lamp voor mijn voet
en een licht op mijn pad.

..............  Maar soms, Here,
                begrijp ik er niets van.
                Weet ik niet welke kant
                ik op moet gaan.
                Soms is Uw woord
                noch een lamp, noch een licht.
                Hoe ik Uw woord ook overpeinst,
                ik lijk in het duister te staan.

Gelukkig de mens die vreugde vindt
in de woorden van de Heer,
ze steeds weer overdenkt,
overdag en 's nachts.

..............  Maar soms, Here,
                brengt Uw woord geen vreugde.
                Hoe ik ze ook overdenk,
                ze brengen verdriet en pijn.
                Mijn hart wordt getoetst,
                zo ook mijn gaan en staan.
                Mijn zonden komen aan het licht.
                O, God, wat voel ik me dan klein.

Als ik nadenk over het verleden,
overweeg wat U allemaal deed,
stilsta bij wat U maakte,
dan strek ik mijn handen uit naar U,
dan verlang ik naar U
als dor land naar water.
 
Dan kniel ik neer
met een hart vol berouw.
Ik vraag U
mijn zonden te vergeven.
Alles te dekken onder het,
door uw Zoon,
vergoten bloed.
 
Dan gaat Uw licht weer
voor mij schijnen,
en wordt mijn pad verlicht.
Vind ik weer vreugde in
Uw woorden
en ik weet,
't is goed wat Vader doet.

Dan strek ik mijn handen uit
naar U.
Want ik verlang naar U
als dorstig land naar water.
Opnieuw overdenk ik Uw woorden,
proef ze op mijn tong,
ze smaken zoet.

Psalm  119 : 105
Psalm       1 : 2
Psalm 143 : 5,6

Voor meerdere gedichten bij de schilderijen van Caroline, zie: 'Words of my Heart'
Het gedicht staat ook in onze Kunstdichtbundel 'wandelend in Zijn Licht'
Verkrijgbaar in de Evangelische- of Christelijke Boekhandel.

Of via onze sites.
                                                 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten