zondag 20 januari 2013

Het Begin en Het Einde

Bedenk hoe groot en indrukwekkend de Heer is ...   (20)

Voor de bergen ontstonden,
voor U de aarde schiep,
was U al God,
alle eeuwen door.
Als U zegt:
‘Wordt weer stof, jullie zwakke mensen,’
dan worden zij weer stof.
Want voor U zijn duizend jaar
niet meer dan één dag,
niet meer dan het laatste uur van de nacht:
in een oogwenk voorbij!

Psalm 90:2-4

Bij ons mensen heeft alles een begin en een einde.
Er is niets dat oneindig is, er is ook niets in ons leven dat geen begin en geen einde kent.
We zijn als mensen gebonden zijn aan de tijd.
En ook alles in ons leven is vergankelijk.
We worden verwekt, geboren en we sterven.
Dit geldt voor ons, voor de dieren en voor de natuur.

Maar dit woord verteld mij, dat U, HEER, er al was voor de bergen ontstonden, voor U de wereld schiep.
U bent eeuwig; U kent geen begin en geen einde, simpelweg omdat U het begin en het einde bent.
De Almachtige, Die is, Die was en Die komt.
De Eerste en de Laatste.

Door Uw hand is alles ontstaan.
U hoeft maar te spreken en het is er, te gebieden en het staat er.
Uit stof heeft U ons gemaakt en als U wilt dat wij weer stof worden hoeft U het alleen maar te zeggen.
Alles en iedereen vindt zijn/haar ontstaan in U.

Hoe zou ik me ooit kunnen voorstellen dat één dag bij U is als duizend jaar, als het laatste uur van de nacht?
Als ik het laatste uurtje van de nacht al wakker ligt, heb ik al het gevoel dat het uren zijn.
Wat ‘in een oogwenk’ voorbij?

Altijd al was U God.
U bent eeuwig.
El Olam

‘Van eeuwigheid tot eeuwigheid bent U God.
Psalm 90:2b (HSV)

U bent de  ‘Ik Ben, die Ik ben’.
Jaweh.
De ene.

Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, zegt de Heere, Die is en Die was en Die komt, de Almachtige.
Openbaring 1:8

Ik ben de Alfa, en de Omega, het Begin en het Einde, de Eerste en de Laatste.
Openbaring 22:13

Het begrijpen is mij te wonderbaar, te verheven,
ik kan er niet bij.
 

Maar,
ik geloof,
dat U bent,
die U zegt dat U bent.

- Amen -
 


4 opmerkingen:

  1. Wat heb je toch een mooie weblog, Rita. Ook dit blogje is weer prachtig. Inderdaad, God is altijd Groter.
    Moet denken aan een lied van de verongelukte Rich Mullins wat ik hier graag wil delen:
    "I believe what I believe,
    Is what makes me what I am,
    I did not make it, no it is making me,
    It is the very truth of God and not
    the invention of any man."
    Blijven schrijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel, Hans, voor deze bijzondere bemoediging.
    En ja, ik blijf schrijven, hoor, zo lang als ik kan.
    Jij toch ook?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ps. Heel mooi die tekst van dat lied.
    Ik moest even de woorden goed tot me door laten dringen.
    Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Amen !

    Welterusten Rita x

    Liefs Thea.

    BeantwoordenVerwijderen