maandag 3 november 2014

Be still Be Amazed!

Ik ben dol op de ‘sta-kalenders’ (vandaar dat ik ook helemaal happy ben en enthousiast met de kalender van Caroline en mijzelf).
Inmiddels heb ik er dan ook al een aantal.
Mijn verjaardagsgeld bewaar ik altijd heel zorgvuldig en zo koop ik gedurende het hele jaar af en toe iets, waaronder dus af en toe zo’n kalender.
De meesten zijn niet aan dag of week gebonden, dus het kan zo maar gebeuren dat een bladzijde een week of een paar weken op dezelfde pagina blijft staan.
Niet omdat ik het vergeet, maar omdat wat erop staat me raakt of triggert op de één of andere manier.
Mijn laatste aanwinst heeft maanden op de eerste bladzijde gestaan, waar een zegenbede op staat; iets wat ik ervoer als wat ik heel hard nodig had door alle drukte en dingen die gebeurden.
Maar vorige week maandag heb ik de bladzijde omgeslagen; het ‘mocht’ eindelijk van mijzelf.
En wat kwam er te voorschijn?

→ Be still  Be Amazed!
(Wees stil Wees Verwonderd!)

Ik ervoer het als een knipoog van God.
Juist nu, op dit moment, nu ik de stilte zo zocht om tot rust te komen en mijn kracht te hervinden, als ook mijn creativiteit in schrijven en al nog niet meer.

Be still Be Amazed!
(Wees stil Wees verwonderd!)

De hele week staren deze woorden mij al aan en laten me weten hoe zeer we de stilte nodig hebben om ons te kunnen verwonderen.
Immers, als we maar voorjagen, dan gaan we toch aan de meeste dingen voorbij?!

Be still Be Amazed!
(Wees stil Wees verwonderd!)

Het meeste waar ik me de afgelopen week over heb verwonderd, is Gods trouw aan ons mensen.
Dit kwam natuurlijk ook wel doordat mijn Stille Tijd daar over ging, maar ook doordat ik momenteel in het Bijbelboek Genesis aan het lezen ben.
Het is zo heerlijk om naast het Nieuwe Testament ook het Oude Testament te lezen, en te zien wat God allemaal heeft gedaan; hoe Hij Zijn weg ging met Adam en Eva, met Noach, met Abraham en Sarah, Isaak, Jacob …
Zijn liefde en trouw schijnen door alle verhalen van leugen en bedrog heen.
Hoe bijzonder!
Echt iets om stil van te worden en je over te verwonderen.

Maar ook toen ik vorige week bezig was met de studie van onze Vrouwenbijbelstudie-groep.
We zijn dit jaar begonnen in het boekje Jouw identiteit (Gods zelfportret) van Diane Fink (Women Aglow) en voor vanmorgen zouden we hoofdstuk 2 voorbereiden.
Dit hoofdstuk gaat over namen en hun betekenis; over de redenen van waarom men namen gaf in de Bijbel en hoe namen in de bijbel karakter, natuur etc. weergeven.
Het duidelijkst is dit zichtbaar in Gods namen en er werden dan in  het hoofdstuk verschillende namen genoemd en een opdracht was ook om zelf eens te kijken naar nog meer namen.
Als ik daar aan terugdenk en met de woorden ‘Be still   Be Amazed’ voor me, dan is het alsof God Zelf deze woorden tot mij spreekt.
Een paar voorbeelden:

El Roï – de GOD die me ziet
Jahweh Tzuri – de HEER, mijn Rots

Twee namen van God, die zoveel voor mij betekenen doordat ik in de jaren die achter me liggen heb mogen ervaren dat God en God is die mij werkelijk ziet; dat Hij een God is die ook mijn rots is waarop ik kan bouwen en vertrouwen.

El Roï; God ziet mij …
Be still - Wees stil; denk er over na, laat de diepte van deze woorden, van de betekenis van deze namen tot je doordringen!
Be Amazed - Wees Verwonderd; hoe is het mogelijke; whauw, haast onvoorstelbaar …!

Jaweh Tzuri; de Heer is mijn rots …
Be still – Wees stil; een rots …  sterk, golven kunnen beuken en slaan, maar de rots wijkt niet van zijn plaats, steun en toeverlaat …!
Be Amazed – Wees Verwonderd; Mijn God is sterk, welke stormen er ook woeden in mijn leven, Hij is mijn steun en toeverlaat, op Hem kan ik bouwen, want hoe zwaar de storm ook is, niets kan mij scheiden van Zijn liefde en zorg voor mij!


Ik heb weleens een 30 dagen dankbaarheidsdagboekje bijgehouden, en op mijn Ipad heb er een app op zitten, maar helaas ben ik niet zo goed in het iedere dag bijhouden van dingen.
Toch, met deze woorden ‘Be still  Be Amazed’ heb ik de neiging om een 30 dagen ‘Be still  Be Amazed – boekje bij te gaan houden.
Iedere dag even een moment van stil worden en verwonderen, en dan opschrijven …
Alleen de gedachte er al aan vervult mijn hart met blijdschap, omdat ik bij voorbaat al iets ervaar van de grootheid en liefde van God die dan zichtbaar en misschien ook wel voelbaar zal worden.

Wie weet …
Misschien …

2 opmerkingen:

  1. Ha Rita, wat heb je toch een mooie blog met veel bemoedigingen!
    Hij staat bij m'n favorieten :)

    groetjes van je nicht uit Dordrecht

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé, Huiberdien, wat leuk dat je reageert!
      Dank je wel voor je lieve reactie en wees van harte welkom op mijn Blog.
      Lieve groet,
      Rita

      Verwijderen