maandag 31 december 2012

Met liefde omgeven



En aan het einde van het dit jaar,
als alle bladzijden dan weer zijn volgeschreven,
kijk dan eens terug naar dat eens zo lege schrift
en zie hoe Hij je iedere dag opnieuw vol liefde heeft omgeven.


Met deze woorden sloot ik in mijn stukje van de eerste dag van het nieuwe jaar.
Nu, gekomen aan de laatste dag van dit jaar, wil ik hier dan ook weer naar teruggaan en ook even terugkijken naar al die volgeschreven bladzijden.

Sommige van deze dingen heb ik gedeeld (www.intoyourhands.punt.nl) anderen liggen opgeborgen in mijn hart.
En ongetwijfeld zijn er ook veel dingen in de vergetelheid geraakt.
Maar ik ben er van overtuigd, dat als God wil dat ze terugkomen in mijn gedachten, dat dit ook gebeurt.

Het allerbelangrijkste echter zijn niet de volgeschreven bladzijden, maar dat ik mag zien, dat Hij iedere dag opnieuw mij, ons gezin, met liefde heeft omgeven.
Nee, ik zag het niet iedere dag, soms zie je dingen pas achteraf, of als je het van een afstandje bekijkt.
Van vlabij zien dingen er soms zo anders, zoveel minder mooi, uit.
Maar van een afstandje zie je het geheel, het complete verhaal, het complete beeld.
Het ene kost meer tijd om compleet te worden dan het andere, dus ook het volgende jaar gaan sommige dingen gewoon nog door en ook nieuwe dingen zullen er weer bijkomen.
En zo zal mijn leven, ons leven, zich aaneenrijgen tot het één groot wonderlijk geheel is en klaar om naar Hem toe te gaan, om Hem te ontmoeten.

In dit proces omgeeft Hij mij, omgeeft Hij ons, iedere dag met Zijn liefde, met Zijn bescherming.
Mogen we ons laten leiden door Zijn Geest.
Mogen en kunnen we gaan in de wetenschap dat Jezus voor ons bidt en als wij op onze wegen geen woorden meer hebben om te bidden, komt de Heilige Geest onze zwakheid te hulp, want Hij bidt en pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen.
Hij pleit bij God voor ons gelovigen in overeenstemming met Zijn wil.

Zo is Hij mij nabij geweest het afgelopen jaar en zo zal Hij mij ook het komende jaar nabij zijn.
Ik hoop dat jij dit ook weet en kan beamen.
Nee, ik heb het niet over voelen of ervaren, want Gods aanwezigheid, Zijn liefde en trouw zijn niet afhankelijk van wat wij voelen, het is een feit, een zekerheid, omdat Hij het belooft in Zijn woord.
Dat is en blijft dan ook het verlangen van mijn hart, om meer en meer te leren te gaan staan op Zijn beloften en van daaruit te leven.
Dingen ervaren, voelen is belangrijk, maar nog meer het zeker weten, het aannemen, gaan staan op en leven vanuit/naar Zijn beloften.
Als ik daar naar ga kijken en vanuit ga leven, dan ga ik Hem steeds een beetje meer leren kennen, dan ga ik steeds meer zien hoe groot en indrukwekkend Hij is.
Dan zal de boze steeds minder vat krijgen op mijn denken en mijn voelen, en Hij meer en meer het voor het zeggen in  mijn leven.
Zal ik weer steeds meer op Hem gaan lijken en Zijn Licht weerspiegelen en worden dat lichtende licht en zoutende zout, in deze donkere wereld.

O Heer, het verlangen is er, maar wilt U mij helpen.
De wil is er wel, maar het is helaas precies zoals Paulus het zegt; ‘Het goede dat ik doen wil, dat doe ik niet, en het verkeerde dat ik niet wil, dat doe ik.’
Help mij, lieve Vader en leidt mij ook het komende jaar aan Uw hand en door Uw Geest tot dat U mij thuishaalt, of de Heer Jezus terug komt.

In Jezus’ Naam.

- Amen -


Het schrift voor dit jaar wordt langzaam gesloten;
bijna is het weer helemaal volgeschreven.
Mijn dankbaarheid groeit met iedere bladzijde
die ik hier en daar bekijk, en waar ik zie,
dat Hij me iedere dag met liefde heeft omgeven.

Dank U, lieve Vader, voor Uw liefde en Uw trouw,
die niet ophouden als dit jaar wordt afgesloten;
U bent er ook in het nieuwe jaar.
En iedere dag die nog komen gaat,
houdt Uw liefde mij omsloten.

Ik dank U, ik Prijs U
en geef U alle glorie en eer.
U bent de Allerhoogste, de Almachtige,
mijn God, Vader en Heer.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten