zaterdag 31 december 2016

En dan is het bijna zover!

Morgen is het zover, de eerste dag van het nieuwe jaar waarin het woord Focus een belangrijke rol gaat spelen.
Er gaat van alles door mijn hoofd, maar ik heb nog (nog steeds) geen idee van het hoe of wat.
Misschien moet het morgen eerst gewoon 1 januari zijn en moet ik gewoon beginnen, daarbij op God vertrouwend dat Hij mij door Zijn Geest zal leiden.


De afgelopen week heb ik een paar keer, als een soort van oefening vast voor volgend jaar, een lijstje gemaakt aan het begin van de dag met daarop wat er die dag eigenlijk moest gebeuren.
Vervolgens heb ik dat lijstje in mijn handen genomen en heb het, met de brief van koning Hizkia in gedachten, aan God voorgelegd en Zijn zegen en hulp erover gevraagd.
En hoe anders waren de dagen dat ik dit heb gedaan; wat vlotte het werk sneller als anders  en kostte het me minder moeite.
O, natuurlijk ik bid iedere dag om Zijn hulp, ook over het werk dat ik moet mag doen, maar zo specifiek, zo gedetailleerd …
En toch, hoe Bijbels is dit eigenlijk niet:

‘Onthul aan de ENE je daden,- en je plannen zullen worden bevestigd.’
NB
Vertrouw uw werken aan de HEERE toe, en uw plannen zullen bevestigd worden.’
HSV
Spreuken 16:3

Ook heb ik de afgelopen week een lijstje gemaakt waarin ik dit woord Focus op de één of andere manier een plaats(je) zou kunnen gaan geven.
Als eerste was daar natuurlijk God.
Elke dag opnieuw hoort Hij mijn FF, mijn First Focus, te zijn.
(Wat zou het trouwens geweldig zijn als ik daar iedere dag iets, al is het maar iets kleins, over op mijn Blog zou kunnen zetten; al is het maar één Bijbeltekst die ik die ochtend lees, of één citaat uit het dagboekje dat ik het komende jaar zal gaan gebruiken. Maar ja, is dat wel een haalbaar iets …  Ha, ha, daarbij nog in acht nemend dat ik nu niet bepaald iemand ben die korte stukjes kan schrijven; ik ben immers meestal nogal lang van stof. Aan de andere kant, oefening baart kunst, en wat ik nu nog niet kan, kan ik misschien wel leren …)

Toen ik de andere dingen op wilde schrijven, kwam de volgende gedachte bij mij binnen: ‘het is geen kwestie van het Focussen op deze dingen, maar het gaat erom dat mijn Focus komt te liggen op hoe God tegen alles aan kijkt, op wat Zijn woord erover zegt, en wat Zijn wil is wat ik zou doen, en hoe etc..’
Dus de Focus op hoe God zou willen dat ik zal zijn als Zijn dochter; als vrouw, als echtgenote, als moeder en oma, als huisvrouw, als dochter en schoondochter, als zus en schoonzus, als vriendin, als kennis.
Hoe Hij zou willen dat ik bezig ben met mijn schrijven, met mijn taak in de aanbidding in onze gemeente, mijn plaats in de VrouwenBijbelstudiegroep, in mijn bezoekjes aan anderen, of mijn gastvrijheid hier thuis, er voor andere zijn …
En wat te denken over grote beslissingen als eventueel verhuizen …
Niet mijn wil, maar Uw wil …
Discipline …


‘Wees veilig bij de Ene met heel je hart,- steun niet op je eigen verstand; ken Hem op al je wegen,- en Hij zal je paden recht maken; …’
NB
Spreuken 3:5,6

‘U wijst mij de weg naar het leven; in Uw aanwezigheid ben ik blij, in Uw nabijheid ben ik gelukkig, voor altijd.’
GNB
Psalm 16:11

Als ik naar mijn lijstje kijk, dan word ik overspoeld met gedachten als ‘dat gaat nooit wat worden’, ‘dit word één grote mislukking’, maar als ik naar de Bijbelteksten kijk die eronder staan, dan weet ik dat, zolang ik maar dicht bij Hem blijf en naar Hem op blijf zien, komt het altijd op de één of andere manier goed.

Mijn gedachten gaan naar een citaat van Ralph Waldo Eamerson wat aan de zijkant van mijn Blog staat:

‘Zaai een gedachte en je oogst een daad.
Zaai een daad en je oogst een gewoonte.
Zaai een gewoonte en je oogst een karakter.
Zaai een karakter en je oogst een bestemming.’

Misschien is het niet alleen maar iets meer ‘om over na te denken’, zoals er nu (nog) boven staat, maar juist ‘om te onthouden’.


Zo grappig, eigenlijk wilde ik voor het komende jaar wat andere dingen aan de zijkant van mijn Blog zetten; wat er nu staat, staat er alweer minsten een jaar.
Maar met wat ik allemaal geschreven heb, kan ik niet anders dan het gewoon laten staan, want het zijn de dingen waar het om draait, of die gewoon belangrijk zijn om te onthouden.

Focus
One Word 2017







In Uw handen, Heer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten