woensdag 30 november 2016

Want wij hebben Jezus!

‘Van alle kanten worden we belaagd, toch zitten we niet in het nauw;
we twijfelen, maar vertwijfelen niet;
we worden vervolgd, maar niet aan ons lot overgelaten;
we worden neergeslagen, maar komen niet om.’
GNB

… in alles verdrukt maar niet in het nauw gebracht, 
om raad verlegen maar niet radeloos,
vervolgd maar niet verlaten, 
neergeworpen maar niet verloren, …
NB

2 Korinthiërs 4:8,9


Als er één ding is dat momenteel op mijn hart ligt dan is het wel dat ik mensen die het moeilijk hebben, om welke reden dan ook, wil bemoedigen voor de komende decembermaand.
Als vanzelf lichten er Bijbelteksten of gedeelten op als ik in mijn Bijbel aan het lezen ben en diep in mijn hart is er zelfs een verlangen om iedere dag in de maand december een kleine bemoediging, een klein woord van hoop, door te geven.
Haalbaar of niet, voor nu klim ik in ieder geval in de ‘pen’ omdat de bovenaanstaande Bijbelverzen vanmorgen onder het lezen oplichtten.


Nu moet ik je heel eerlijk zeggen, dat ikzelf meer dan eens het gevoel heb gehad, dat ik in het nauw zat, dat ik radeloos was, me aan mijn lot overgelaten voelde en heel verloren.
Alles was even donker en duister, en nergens leek er ook maar een glimpje van licht, van hoop, te zijn.
En toch, toch …

Wat ik voel, wat wij voelen, is vaak (meestal) niet de werkelijkheid, tenminste niet voor ons kinderen van de Allerhoogste.
Wij hebben altijd Hoop, want … wij hebben Jezus!
Wij hebben altijd uitzicht, want … wij hebben Jezus!
We kunnen aan het eind van onze krachten zijn, maar zijn nooit aan het eind van onze hoop, want … ja, precies, want wij hebben Jezus!

Juist als ons leven moeilijk is, kunnen we Hem laten zien aan de wereld om ons heen, hebben we een boodschap van Hoop voor de mensen om ons heen die Hem niet kennen.
Dit doet niets af aan ons verdriet, aan onze pijn, aan onze eenzaamheid, maar het geeft ons juist de mogelijkheid om er op een andere manier mee om te gaan dan mensen zonder deze hoop.
Mogen we dan niet verdrietig zijn en huilen?
Nou, ik zal de laatste zijn die dat zegt, gezien de hoeveelheid tranen die ik al in mijn leven heb vergoten, maar er is wel een verschil of we in ons verdriet en in onze tranen blijven steken of dat we uithuilen bij onze hemelse Vader, ons door Hem laten troosten en in Zijn kracht, de opstandingskracht van Jezus in ons, voorwaarts gaan.


De decembermaand is de donkerste maand van het jaar, maar het is ook in deze maand dat wij herdenken dat het Licht der Wereld werd geboren en dit Licht schijnt (wil schijnen) in onze harten.
Hoe moeilijk en donker ons leven nu misschien ook is, we hebben een eeuwige Hoop, een uitzicht op een eeuwig leven met Hem.
Laten we ons verzetten tegen gevoelens van moedeloosheid en radeloosheid door ons te richten op het Licht van de Wereld, op Jezus.
Breng al je pijn en verdriet, je eenzaamheid, je noden en zorgen, in Zijn licht, zodat Zijn Licht (opnieuw) zal schijnen in jouw hart en jij op jouw beurt weer Zijn licht kan verspreiden.


Schijn met Uw licht in mijn hart, Heer,
schijn met Uw licht over alles wat zo donker is,
zo moedeloos, zo radeloos, zo eenzaam;
over alles dat verzwolgen dreigt te worden
door gevoelens van leegte en gemis.

Schijn met Uw licht in mijn hart, Heer,
schijn met Uw licht en verlicht mijn hart.
Richt mij op, opdat ik Uw getuige zal zijn,
en Uw licht verspreid in een wereld 
die wanhopig is en verward.



1 opmerking:

  1. Prachtig! Je zou hem zo kunnen insturen voor de bloghop thema 'licht'. T kan nog net - laatste dag.

    BeantwoordenVerwijderen