woensdag 18 februari 2015

Onderweg naar Pasen
Verlangen

De 40-dagen(vasten)tijd naar Pasen is niet iets wat mij echt bekend is, maar steeds vaker hoor je erover en zie je advertenties van boekjes en/of kalenders die je mee nemen in deze tijd naar Pasen.
Al dan niet met of zonder vasten.
Goede Vrijdag en Pasen vind ik de mooiste feestdagen die er zijn en zijn betekenisvoller voor mij dan Kerst en alles daarom heen.
Het leek mij dan dit jaar wel mooi, en tegelijk ook een uitdaging, om eens een kalender of boekje te zoeken en eens op deze wijze naar Pasen toe te leven.
Dus vorige week tussen alle bedrijven door (ik moest naar een beurs) op zoek gegaan naar en een boekje gekocht.
Ik had wel van iemand Eva's vastenkalender gekregen, maar hoe mooi ik dit kalendertje er ook uit vind zien, het voelde niet alsof dit het was, dus vandaar mijn zoektocht naar iets anders.
En ik heb het boekje gekocht van Annemarie Heijningen 'Vrouwen rond het kruis'*, waarbij een deel van de opbrengst van het boekje ten goede komt aan Nigeriaanse vrouwen die weduwe geworden zijn door het geweld tegen christenen.

Ik mag tussen de middag nog weleens mijn boterhammetje bij de tv eten, of een spelletje doen op mijn Ipad, en ik heb besloten om de komende 49 dagen (zolang duurt dit boekje) die tijd apart te zetten voor het lezen en overdenken van het hoofdstukje voor die dag.
Ik weet niet of ik iedere dag ook de mogelijkheid heb om er iets over te schrijven, maar er ligt wel een stuk verlangen om dit te doen.

Door omstandigheden begon deze week heel anders dan ik me had voorgesteld en de tijd die ik me had voorgesteld om me voor te bereiden op dit boekje schoot er finaal bij in.
Aangezien deze omstandigheden naar het zich laat aanzien niet snel zullen veranderen, zal het voor mij daardoor ook misschien niet altijd mogelijk zijn om te doen wat ik graag wil.
Ik heb me dan ook afgevraagd of ik het nu wel of niet zou doorzetten, mijn hoofd staat er immers ook niet echt na, en welk een afleiding is soms even een klein spelletje niet.
Toch kies ik ervoor om dit dagboek voor de lijdenstijd te gaan lezen, te overdenken en open te staan voor de leiding van Gods Geest over wat Hij mij wil zeggen en/of leren.
En als de omstandigheden (of mijn agenda)het onmogelijk maken om te overdenken en/of te schrijven (voor lezen is immers altijd wel een momentje te vinden) dan zij het zo en is het ook goed.
Hoe moe ik ook ben door alles, mijn hart gaat uit naar mijn Heer, naar meer van Hem, naar dichter naar Hem toegroeien.
En zo las ik vanmorgen met mijn Stille Tijd pas de inleiding van het boekje, een klein gedichtje.
En dit is mijn antwoord:

Ik verlang ernaar 
om stil te worden 
en te ontvangen,
om te aanvaarden.
Ik verlang ernaar
te bloeien, te groeien 
en vrucht te dragen
door 7 x 7 dagen
van zegen
en verdieping
heen.

Leidt mij, Heer,
door Uw Heilige Geest;
maak mijn hart 
ontvankelijk
voor wat U 
wil zeggen 
door alles wat ik 
deze dagen lees.

- Amen -

Gedachten bij het boekje 'Vrouwen rond het kruis'
* Zie: >> Boekinfo

1 opmerking:

  1. Ik zag dat boekje ook liggen maar heb het niet gekocht omdat ik nog zoveel 'geestelijke' boekjes heb liggen die ik niet gelezen heb. Naar Hem toe te groeien, dat hoort de droom van elke christen te zijn en ik hoop met mijn hele hart dat je mag baden in Zijn licht. Hoe donker het ook kan zijn om je heen.

    BeantwoordenVerwijderen