zondag 29 september 2013

Zaad van Hoop

'Zaai zaad van hoop en ervaar optimisme.
 Zaai zaad van twijfel en verwacht onzekerheid.'
 
Max Lucado
 
Het spreekwoord zegt het eigenlijk al: 'Hoop doet leven.'
Een mens heeft hoop nodig in zijn leven, het vooruitzicht op betere tijden, op mogelijkheden.
Zolang dat er is, kunnen we volhouden, hebben we de moed om verder te gaan.
Ik denk dat je wel kunt zeggen, dat, als hoop uit ons leven verdwijnt, dat dan ook het licht uit ons leven verdwijnt en alles donker wordt en somber.
 
Persoonlijk ben ik niet één van de meest optimistische mensen; van nature ben ik wat zwaarmoediger, maar wat is er veel veranderd nadat ik ben begonnen met mijn blogs.
Ik ben begonnen met schrijven om alles wat in mij leeft een plekje te geven, maar al gauw werd mijn schrijven een strohalm waar ik mij aan vast kon houden, wat mij moed gaf in de zware en verdrietige omstandigheden waar we in kwamen.
Gedachten, gebeden en gedichten die op 'papier' kwamen door wat ik las in de Bijbel of in boeken, zelfs zinnen uit tv programma's, werden voor mijzelf Zaden van Hoop; als ook muzieknummers, verhalen en schrijfsels van anderen die ik mocht plaatsen.
Het schrijven zorgde ervoor dat dat de Hoop in mij niet doofde.
Het hield mij gericht op Degene bij wie het Zaad van Hoop te vinden is; Degene die Het Licht is.
 
Soms, op momenten als ik het niet meer zag zitten, dwong ik mijzelf om teksten uit de Psalmen uit te schrijven.
Alleen al door het uitschrijven van het woord van God werd er hoop in mijn binnenste gezaaid.
En ik bemerkte dat het soms ook voor anderen Zaden van Hoop werden als ik het op mijn Blog plaatste.
Gods woord is voor mij Het Zaad van Hoop; mijn houvast in elke omstandigheid.
Het geeft vreugde en blijdschap, vrede en moed, ook in moeilijke en verdrietige omstandigheden.
Soms is het eerst (even) vechten, maar ik weet nu, welk een kracht Gods woord heeft, en wat het met je doet als je je daarop richt.
Nog kan ik als het ware voelen welk een verandering er in mij plaatsvond op het moment dat ik temidden van ... Zijn woorden uitschreef, waardoor wie Hij was, wat Hij deed, wat Hij kon doen, etc., de overhand kreeg en mijn gevoelens om de omstandigheden bedekte.
Twijfel en wanhoop werden verdreven en hoop nam hun plaats in.
Dat is wat Gods woord doet.
Gods woord is levend en krachtig!
 
Zaad van Hoop
is zaad van leven.
Zaad van twijfel
zal wanhoop geven.
 
Zaai het Zaad van Hoop,
het Woord van God,
diep in je hart.
Het zal je vreugde geven,
kracht en sterkte,
en helen elke smart.

Zaai het ook
in het leven van
een ander;
strooi Hoop maar
rijkelijk om je heen.
 
Laten we zo
tot steun zijn
voor elkander;
troost brengen
aan een ieder
die weent.
 
Zaad van Hoop
is zaad van Leven.
Laten we delen
en geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten