zaterdag 29 december 2012

De onzichtbare hand van God wordt in beweging gebracht door gebed

Het zal denk ik nu ongeveer zo'n anderhalf jaar (of iets meer) zijn, dat ik deel uitmaak van een Gebeds- en schrijfgroep voor Vervolgde Vrouwen, een initiatief van Open Doors.
Soms zijn deze ochtenden best heftig en laten zij een diepe indruk achter.
Waar deze vrouwen doorheen gaan is soms zo onbeschrijflijk.

"Vaak zijn het de mannen die in de schijnwerpers staan omdat ze gevangen zitten of omdat ze door hun beroep als voorganger gevaar lopen. De echtgenotes staan veelal in de schaduw, terwijl ze net zo de gevolgen van verdrukking ervaren. Ze weten wat het is om geen bron van inkomsten meer te hebben, ze worden nagekeken worden in het dorp en hun kinderen die uitgejouwd worden omdat hun vader gevangen zit.
De vrouwen uit de Vervolgde Kerk ervaren deze steun op hun buurt als een enorm voorrecht. Te weten dat er iemand aan hen denkt, voor hen bidt en voor hen op de bres staat, doet de vrouwen enorm goed. Ze hebben duizenden medestanders in geloof!"  (Open Doors)

Zo aan het einde van dit jaar wil ik dan ook even aandacht vragen voor deze vrouwen en je vragen om eens na te denken of je het komende jaar nog een gaatje in je agenda kunt vrijmaken/vinden om ook zo'n bid-/schrijfgroep te starten of deel uit te gaan maken van een bestaande groep.

Voor meer informatie: Naar Gebeds- en schrijfgroepen van Open Doors



Afgelopen jaar ben ik ook voor het eerst naar een Women tot Womendag geweest.
De verhalen raakten mij diep, maar één zin in het bijzonder: 'De onzichtbare hand van God wordt in beweging gebracht door gebed.'
We zeggen soms zo makkelijk: 'Ik kan helaas niets anders doen dan alleen maar bidden'.
Alleen maar ...?
De Bijbel laat ons steeds opnieuw zien hoe belangrijk, en hoe groot de kracht van gebed is.
Steeds opnieuw lezen we in de Bijbel hoe God in beweging komt door gebed.
Deze ene zin, en de verhalen van deze dag en één in het bijzonder, deden mij het volgende gedicht schrijven.
Het is dus in wezen gebaseerd op waargebeurde verhalen; verhalen van vele vrouwen die tot geloof zijn gekomen in de Here Jezus en daardoor door hun familie mishandelt en uit huis gezet.
En toch, als wij gaan bidden ...

In gedachten zie ik haar staan.
ze trekt haar omslagdoek dichter om zich heen.
Haar ogen staan vol tranen,
waar, o waar moet ze nu toch heen.…

Geschopt, geslagen en uit huis gezet;
er is in huis geen plaats meer voor haar.
Ze heeft schande over haar familie gebracht
toen Jezus tot leven kwam in haar.

O, ze kan niet en wil niet meer zonder Hem leven,
maar de prijs is hoog en wordt duur betaald.
Maar Hij gaf voor haar Zijn leven,
de grootste prijs heeft Hij reeds betaald.

Zo loopt ze ontreddert door de straten,
op zoek naar een veilig onderkomen.
Ergens heel ver weg klinkt een zacht gebed;
een deur gaat open, ze mag er binnen komen.

De warmte van vuur en liefde
omarmen haar gebroken hart en leven.
Hulp, gezonden door God op een uitgesproken gebed
brengen nieuwe hoop en nieuwe kansen om te leven.

Gods onzichtbare hand in beweging gebracht door een gebed.
O Heer, maak mijn hart gevoelig voor de stem van Uw Geest;
opdat ik in beweging kom en er een verschil wordt gebracht
door een door mij gebeden gebed.

Bidden, schrijven, zo'n kleine moeite, maar van zo ongelooflijk grote waarde.
>> Wil je erover nadenken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten